Thathari, su
vintises de Santu Gaine duamizas e undighi.
Thathari: S' Universidade Zentrale. |
SU
DOCUMENTU DE SA UNIVERSIDADE DE THATARI.
S’universidade de Thathari abbovat sa pulitica limbistica
de sa Regione, cuntrestat sa indipendenzia sua e cheret esser fatta palte de
sas dezisiones.
Su documentu de chimbe paginas est frimmadu dae su rettore
de s’Universidade de Thathari Attilio Mastino, dae su preside de sa Facultade
de Litteras e Filosofia de s’Universiade de Thathari e dae Giovanni Lupinu,
Dino Manca, Carlo Schirru e Fiorenzo Toso de sa Commissione de s’Ateneo subra
sa Limba Sarda.
Su documentu constat de sette osservassiones generales, de
undighi osservassiones particulares e de una conclusione pro unu totale de
degheotto osservassione a parte sa congruida.
Su documentu est una critica serrada a su Pianu Triennale de
sa Regione Sardigna e a tota sa pulitica rezente de sa Regione in materia de
limba sarda, de sos suggettos chi si occupan de limba sarda, de sa maneras de
sos finanziamentos e de iscassos controllos subra sos finanziamentros matessi.
A bisu nostru est sa prima ‘orta chi sa Universidade de
Thathari ispressat cun fortza sas riservas suas subra e sa pulitica regionale
in materia de limba e de cultura.
Ma andemus cun ordine.
Su primu puntu de su documentu crititicat sa velleidade de
su legislatore de cherrer ischirriare sa limba dae su cultura. Custa est
un’operassione chi no esistit, narat su
documentu: sa limba esistit in sa
cultura e no si podet dare s’una chena s’atera. Sa pretensa de sa Regione de
calare sa limba sarda in sa modernidade chena tenner contu de sa cultura chi
lis dat sa vida est unu nonsense, una fortzadura: “a sos ojos de sos
faeddantes – narata su documentu – sas limbas locales, chi si
identificana primariamente cun sa propria variedade dialettale e non cun
d’un’istandard faladu dae s’aera, sun ligadas istrintas ai cussa cultura
tradissionale chi si diat cheret barigare in d’unu brincu”
Thathari: sa Cattedrale de Santu Nigola. |
Segundariamente – narat sempre su documentu de s’ateneo
Thatharesu- su Pianu Triennale (dae como innantis PT) cunsiderat sa
variedade de sas limba regionales unu fattu negativu e chi custa cosas no tiat
esser “normale”, a su contrariu custa variedade est unu fattore di ricchesa e
no de impoverimentu ca sos valores positivos de sa cultura locale sun
veiculados propriu da cussu ispecificu dialetto de sos faeddantes in su cale
bivet sa limba e sa cultura.
E tando, congruit
chena cumplessos de inferioridade su documentu: “promuovere una limba
istandardizzada monolitica chi ignoret sas ispecialidades locales e su sentidu
de sos faeddantes paret “operazione deleteria di dirigismo linguistico”.
Un’atera osservassione est chi su PT giamat sa Legge
Regionale 26 de su 97 (sa legge Regionale de tutela e valorizzazione de sa
cultura sarda) comente “ormai vetusta”. No solu sa legge est sa legge de sa
Regione ma est una legge “estremamente avanzata e pienamente valida”, e in
particulrae est importante suttulineat su documentu “s’abeltura ecuilibrada a
titas sas variedade locales e sa valorizzazione de sa camedda intr’e limbas e
culturas de sas minoranzias sutta tutella.
NO solu sa legge sarda de su ’97 est pius avanzada de sa
legge nazionale italiana 482/99 chi constituit diffattis “un’incaccettbaile
discriminazione per settori consistenti della popolazione sarda”, esclusos dae
sa tutella prevista a livellu nazionale.
Su documentu fagher riferimentu in palticulare a sa limba
gaddures, thatharesa e tabarchina e puru maddalenina. S’Universidade de Thathari no podet cunsiderare segundariu unu
fattu gasìe importante cando in su terretoriu sou b’at areas limbisticamente
diversas definidas in su documentu “linguisticamente non sarde” comente
s’aligheresu, su thatahresu, su gadduresu (còssu), su maddaleninu.
E gai narat su documentu: un’obiettivu de su PT finz’ai como
de totu assente est “un’abbeltura giara e neta a sa pari dignidade e su
pienu riconnoschimentu de totas sas variedades locales internas de su sardu
“anche nell’ufficialità” e de barigare calesisiat “discriminassione
formale e sunstanziale contr’a sas minoranzias internas”.
Sos professores de Thathari si preguntan a pustis cales sien
sos trastes de monitoraggiu de sas aziones de pulitica limbistica de sa Regione
Sardegna. A parrer issoro paret chi cussos chi deven esser valutados cherzan
valutare issos matessi cun abbojos (sa cunferenzia annuale) pagu o nudda
incisivos.
Toccat assolutamente de iscongiurare “l’autoreferenzialità
e la creazione di una categoria di professionisti della lingua sarda che, sotto
la direzione regionale, si riproduca comente una (mala) mata”.
E gasìe mancu sos zittadinos oe ch’est oe ana niuna
possibilidade de controllare cun trasparenzia sas ispesas de sa pulitica
limbistica de sa regione e sos suggettos e sos esitos de sas iniziativas
finanziadas.
Su documentu sighit poi a faeddare de su ruolo chi sa Regione
at attribuidu a sa Universidade, unu ruolo inazzetabile, subordinadu, de
esecuzione, arrivende addirittura a ponner in s’orijia de sas Universidades
“sas istrategias didatticas de impreare”. No diat esser mezus meda a cumbidare
sas universidades a dezidere umpare a sa regione sos obiettivos de
pianificazione limbistica, rispettende s’autonomia didattica e isceintifica de
sas Universidades matessi? - si dimandat su documentu.
Pro finis, no si cumprendet cale tiat esser su ruolo de sa
limba sarda comuna – cando su valore legale de sos documentos regionales est
cussu in limba italiana – e cando s’obiettivu de una pulitica limbistica cun
cabu est cussu de aumentare s’impreu faeddadu de sas limbas minoritarias. (FINIS DE SA PRIMA PUNTADA)
Thathari: Palatu Ducale, sa sea de sa Comuna. |
Sigomente no mi
cherzo e no bos cherzo ‘occhire cun sa pubblicassione de totu su documentu in
d’una ‘orta, mandamus torra a un’ateru post intro ‘e chida su finis de su
documentu de sa Universidade de Thathari chi a parrer nostru est una pietra
miliare de una pulitica limbistica digna de custu lumene.
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