Thathari su degheotto de Sant'Andrìa , duamizas e undighi.
Una lezione magistrale de su Prof. Nicola Tanda
SA PRESUNZIONE DE SA REJONE CONTR’A SAS REJONES DE SA POESIA
(O DE SU CORO).
S. Dalì: Pitzinna accerada a su balcone. |
Su prof. Nicola Tanda no at bisognu de presentassiones.
Professore de Limba e Litteradura Italiana in s’Universidade de Thathari at iscrittu
un’Antologia della Letteratura Italiana inue an istudiadu generaziones de
istudentes. At fattu connoschere a sos istudentes sardos Grazia Deledda,
Giuseppe Dessì, ma puru poetes comente Pedru Mura e Antoninu Mura Ena.
Iscultare Nicola Tanda est sempre unu piaghere pro sa
mente e pro su coro. Est un’omine chi at meda iscrittu, meda fattu e meda
cumpresu. No est unu barone comente bi nd’at pienu de prosopopea o presumìdu. Est un’omine, o unu galantomine, comente si narat in Sardigna.
Amus dezisu de pubblicare sos appuntos de s’interventu
chi at fattu in Tissi, ca pensamus chi b’at de imparare meda a iscultare un’omine
chi at fattu gai meda pro sa cultura sarda.
G. De Chirico: Arianna. |
Su chi sighit est un excursus subra s'apollineo e su dionisiacu, eros e zivilidade, sa suppressione de sos istintos de amore in sa soziedade devota a su tribagliu e a sa produzione. Una soziedade chi si cheret solu razionale ma chi occhit sa mezus parte de s'omine, s'emozione, su sentimentu, s'eros.
S’interventu de Nicola Tanda a s’abboju de Tissi (11.11.11)
Nicola Tanda at cuminzadu nende chi sa pulitica upprimit sa
soziedade zivile (pensemus pro custu a su problema de sa gestione de s’abba e a
sa lotta tra Abbanoa ei sos comunes), e chi sa soziedade upprimit sa comunidade
(custu est unu pagu pius difizile a cumprendere ca secundu su filosofo tedescu
Habermas sa soziedade zivile est in lotta cun sa pulitica pro defender sos
valores, ma evidentemente Tanda faeddat de comunidade de sa ‘idda comente
calchi cosa de anteriore e divessu dae sa sotziedade zivile, forsis comente
sotziedade de sa iscrittura paragonada a sa sotziedade de s’oralidade). Si pro
comunidade s’intendet sa soziedade zivile regionale o locale o comunale tando
no est sa soziedade zivile a upprimere ma sempre sa pulitica, su potere, sas
chejas, sas burocrazias.
G. De Chirico: Enigma de sa die. |
Su razionalismu illuminista chi guvernat sa soziedade
industriale e de su isviluppu continuu, sa creschida economica a dogni costu,
mancat de su “prinzipiu de sa realidade”, est a narrer chi no est realista, no
bidet sa realidade de s’omine coment’est: unu misciamureddu de razionale e
irrazionale, inue est s’irrazionale – per esmpiu su panicu de sas borsas de su
1929 – chi guidat s’omine e no su razionale.
E pro cuss’est, narat Nicola Tanda, chi sa poesia, sos
poetes, sa cultura, sa letteratura, sos classicos, forman pius meda de sa
pulitica, (chi, a su contrariu, chircat de continu de si mandigare sa soziedade
zivile, comente narat Habermas).
Sa cultura de sa poesia e de sa critica letteraria deve fagher
su vaccinu contr’a e sa vida, narat s’autore de S’Antologia della
letteratura Italiana.
Sa poesia, sa cultura populare, insistit su medas bortas
direttore de su Premiu Uthieri est “sapere antropologico distillato nei
millenni”, gai si est ispricadu addainantis a su pubblicu paradu a
iscultare.
S. Dalì: sonniu. |
Zertu est unu problema a narrer it’est sa tradizione orale
una olta chi diventat iscritta: zertu no est morta, ca sos omines la poden
agattare e gosare, ma nde gosan in modu diversu dae cussu chi faghiat su
populu.
In s’iscrittura sa litteratura orale, sa tradissione orale
perdet sa immeditezza sua de fruizione vitale e diventat documentu, meditazione
individuale e no pius collettiva. Est
un ateru modu, un ateru mundu.
Su professor
Tanda cheret narrer chi mentras chi sa soziedade moderna no tenet pius su
prinzipiu de realidade, sa soziedade rustica, agricola-pastorale, pussediat sos
simbulos, sas metaforas, sos medios de interpretare sa realidade, ca totu fit
cullegadu, annanghidu: como totu est separadu, incumprensibile, chen sinnificu,
sos simbulos los amus perdidos.
Su mattatoio,
inue semus, at nadu, fit samebene, bida, sacrifiziu, s’anzone de su sacrifiziu.
S. Dalì: crucifissu. |
Sos poetes sun
grandes mastros de vida, sa poesia est ischire de sa vida, resessire a esser
omines, a rispettare su pattu cun Deus, cun sos ateros omines, cun su mundu de
sos omines. Su poete est a pprimu e totu omine in su veru sensu de sa
paraula intr’e aterso omines e de continu ammentat sa issoro umanidade a sos
atteros. Sa poesia est su pattu, s’iscola de sa tradizione popolare.
E gai l’acciapamus in sos grandes poetes comente Antoninu
Mura Ena.
Cando faghes poesia tue poete as dezisu chi ba’t
unu’intenzione semantica meda pius forte chi passat rujadis de su coro.
Un ateru elementu forte meda de sa poesia sarda, siet in
gara, o foras de sas garas poeticas est sa teatralidade, la si podet bider in
sa Cantone de Flora, ma assimizat meda a sa teatralidade greca, a su cantu de
s’Odiessea, a su cantu Amebèo.
Aggiunghet su professore chi no b’at comunidade in su mundu
creativa e prolifica comente sos sardos, dognunu o cantat, o disegnat, o
pinghet, o iscriet. Dognunu at calchi impreu artisticu.
Finzamantas sa currispondenzia tra sardos beniat iscritta in
rima.
At lamentadu su professore chi s’istituto etnografico sardo
chi ait su compitu de registrare sas bibliotecas viventes de sa tradissione e
de sa poesia, at tradidu su compitu soui e no l’at fattu.
“Sa poesia »,
nos ammentat Tanda, « est su massimu de s’informazione cun su minimu de
paraulas ».
Professor Tanda arrivit in finis ai cussu chi l’istat a
coro: sa nezessidade de un’educazione sentimentale. Su cristianesimu torrat a leare sa sessualidade inue l’aian
lassada sos gregos, a Dioniso, s’inconscio pius profundu. Si tue privilegias sa
razionalidade, narat Tanda, “ti enit su dolore e matta, ca no b’at emozione”.
Ca pruite no b’est solu sa razionalidade, suggerit Tanda, b’est su corpus, sa
materia, s’istintu, su perdimentu, s’orgia, su satiru, s’ermafrodita, sa ninfa;
su satiru assuprit a sos boidos, regulat.
Se no bi fit bistadu custu perbenismu ipocrita e bachettone
aimus potidu catturare e azzettare laicamente sa prostituzione, (comente fit,
sacra, a sos tempos dei sos gregos antigos), ma so prostituzione est negada, criminalizzada,
e bell’e gai sa prostituzione la faghet sa mafia.
No b’at prinzipiu de realidade, no b’at realismu:
E qui cita un vecchio parroco che amava dire in limba
de Sorso: “Si Gesù Cristu no si biena
lu baradisu di pessoni cu la braghetta [persone in carne ed ossa, vere, reali, autentiche,
non ectopasmi immaginati] di cosa si lu biena, di baglia?”
E torrat a sos sardos e a sa Sardigna: sigomente mancat
custa educazione a sa vida no ischimus mancu pius chie semus, chi est in tundu
a nois, sos ateros, sos istranzos, sos cuntinentales nos ignoran e nois li
damus una aggiudu mannu.
E sighit su professore andende a su Romanticismu e a su Positivismu.
Sos dolores de su giovanu Werther sun s’idea chi no esistan
pius sas classes sociales, chi si matrimoniu potata essere amore deabberu! Su
Romanticismu – a su nessi a primu de Don Juan de Byron (ndr) – cheriat ponner
umpare amore e matrimoniu: ma Werther, si occhidi, Jacopo Ortis si occhidi!
Ca sa litteratura est bida.
Cu su Positivismu arrivan sas taras ereditarias, su
darwinismu iscientificu e sociale, sos genes [ma su populu l’sichiat già totu
custu chi at nadu Darwin: fizu e babbu (talis pater...), l’at in su
sambene...su sambene no est abba...est chei su babbu...deo l’apo in su
sambene....].
Poi enzesit su neo-romanticismu, su decadentismu, sa crisi
de sa iscienzia europea, torramus sempre ai cue , a rejione e sentimentu. Poe
fut su pirmu psicologo de su porfundu, poi bi fut Rimbaud, sos simbolistas...
Finzamentas unu
liberu iscrittu in thatharesu “Climintina” de su cale s’est preparende sa
tradussione in italianu faedat de custu est un’ispessie de “une saison à l’enfer”
de Rimbaud.
In Leopardi, Deledda, Nietzsche, sa vida est tragedia. Si
tue faghes una cosa pro amore ses “al di là del bene e del male” ca la faghes
cun su coro, cun s’anima, cun su prufundu.
Mme Bovary benit marcada a morte dae su mundu sou burghesu.
S’educazione sentimentale est cussa cosa chi mancat a sa s giovanes
generaziones e chi solu sa poesia podet assuprire.
R. Magritte: Janna. |
(le frasi in parentesi quadra o tonda sono commenti del
redattore).
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